اکنون ما در دنیای زندگی می‌کنیم که دامنه‌ی توجه و صبر مشتری‌ها روزبه‌روز محدودتر می‌شود. به‌عنوان‌مثال وب‌سایتی که بارگذاری صفحات آن بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشد ۴۰ درصد از بازدیدکننده‌های ثابت خود را از دست می‌دهد و ۶۸ درصد از مشتری‌ها قبل از به اتمام رسیدن خرید آن را ترک می‌کنند. امروزه به‌سختی می‌توان موردی در دنیای تجارت الکترونیک یافت که در تقلا و تلاش بی‌وقفه برای حفظ جذابیت خود برای مشتری‌ها و افزایش فروش نباشد.

هوش مصنوعی و تجارت الکنرونیک 3

تا ۵ سال دیگر شاهد این خواهیم بود که هوش مصنوعی نقش بسیار پررنگ‌تری در تصمیم‌گیری، ایجاد راه‌حل‌های پیشگیرانه و پیش‌بینی بازار و در نتیجه افزایش بهره‌وری ایفا می‌کند. مواردی مثل تدارکات، تجارت الکترونیک، خدمات درمانی و اقتصاد را در نظر بگیرید؛ ما به‌زودی در همه‌ی این موارد شروع به بهره‌گیری عمده از هوش مصنوعی می‌کنیم. ما در آینده قادر خواهیم بود که از هوش مصنوعی به‌عنوان اهرمی برای انجام دادن ارزان‌تر و سریع‌تر فعالیت‌های تجاری و کسب‌وکار استفاده کنیم. ما خواهیم توانست امکان دیدن و خرید اقلامی را برای مردم فراهم کنیم که نه از وجود آن‌ها آگاه هستند و نه حتی می‌دانند که به این اقلام نیاز دارند.

 

شخصی‌سازی
در تجارت الکترونیک مهیاکردن امکان شخصی‌سازی و ارائه کالاهای سفارشی بر اساس سلیقه‌ی خریدار پدیده‌ی جدیدی نیست، بااین‌حال به دلیل ورود هوش مصنوعی به این حوزه برندهای آنلاین به ابزارهای شخصی‌سازی بسیار کارآمدتر و دقیق‌تری مجهز خواهند شد.

 

یکپارچه شدن دنیای واقعی و مجازی
قابلیت‌هایی مثل جستجوی تصویری می‌توانند به شکل بی‌سابقه‌ای دنیای آنلاین و آفلاین را به یکدیگر مرتبط کنند. درحالی‌که فروشنده‌ها تعریف جدیدی برای جذب مشتری به برند خود ایجاد می‌کنند، اطلاعات و آگاهی در موردنیاز مشتری‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد که به‌این‌ترتیب زمینه برای ارائه‌ی خدمات پس از فروش بهتر و نهایتا فرصت برای فروش بیشتر فراهم خواهد شد. نزدیک شدن بازار واقعی به مجازی و نهایتا یکپارچه شدن این دو باید با کمترین مراحل ممکن در خریدوفروش انجام شود تا بتواند حس خودمختاری و داشتن بیشترین قدرت انتخاب را به مصرف‌کننده القا کند.

 

جستجوی تصویری
به‌زودی خریداران می‌توانند با خرید بر اساس انگیزش آنی و طبعا بدون شناخت کامل خداحافظی کنند. در آینده‌ی نزدیک پلتفرم‌های نرم‌افزاری مورداستفاده در وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک امکان جستجوی تصویری را برای خریداران مهیا خواهند کرد. این پلتفرم‌ها به خریدار اجازه می‌دهند که تصویر کالای موردنظر خود را آپلود کرده و محصولات مشابه یا حتی مناسب‌تر از آن را خریداری کنند. ساختارهای جستجوی تصویری به‌خصوص در گجت‌های همراه، کالای موردنظر را از دیدگاه ویژگی‌هایی مثل رنگ، شکل، اندازه، جنس و برند بررسی می‌کنند. به‌این‌ترتیب مشتری می‌تواند با سرعت و دقیقا به هر چه نیاز دارد دسترسی داشته باشد.

 

افزایش استقبال مخاطبان از هوش مصنوعی
بر اساس نتایج تحقیقاتی که توسط موسسه‌ی مطالعاتی جی والتر تامپسون (J. Walter Thompson) انجام شده، چشم‌انداز حضور هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک برای مصرف‌کننده‌ها جذاب است. ۷۰ درصد از شهروندان آمریکایی که در حوالی سال ۲۰۰۰ به بلوغ رسیده‌اند از استفاده فروشنده‌ها و برندها از هوش مصنوعی برای معرفی محصولات بهتر استقبال می‌کنند. ۷۲ درصد از این افراد باور دارند که با توسعه‌ی فناوری، استفاده از هوش مصنوعی در تجارت الکترونیکی به پیش‌بینی دقیق‌تر نیازهای آن‌ها منجر خواهد شد.

منبع: زومیت